Succesvolle eerste openingsweek

bezoekers blij

Succesvolle eerste openingsweek

Vorig jaar trok Verhildersum in dezelfde periode 350 bezoekers, dus 50 meer, voornamelijk door drukte op Tweede Pinksterdag met 203 bezoekers. Toch is Monique Spaltman, directeur van Verhildersum tevreden: “We hadden geen idee wat we konden verwachten: heel veel of juist heel weinig gasten. Het was spannend. We hebben veel maatregelen genomen, en het werken volgens de richtlijnen van het RIVM is nieuw voor iedereen. Op vrijdag was de online kaartverkoop gereed. Dus  hoe zou dat gaan als het toch ineens heel druk werd? De bezoekers kwamen goed verspreid over de dag. Gasten waren blij en vinden de exposities zeer de moeite waard. Geurt Busser was  er ook, het was mooi weer en het terras bij Ons Schathoes zat bijna vol. Iedereen genoot. De bezoekers waren bijzonder opgewekt en blij er weer eens uit te zijn en cultuur te snuiven. Overigens reserveert een relatief klein deel van de gasten online. Veel mensen weten dat ook aan de balie een kaartje gekocht kan worden en gokken erop dat er bij Verhildersum genoeg ruimte is. Gelukkig kunnen fietsers en wandelaars dus ook spontaan naar binnen. Bij aankomst noteren we naam en telefoonnummer, zodat de GGD als dat nodig is, contactonderzoek kan doen.”

 

Landelijke aandacht voor online opening van Verhildersum in Coronatijd

Spaltman hoopt op een gunstig effect van de aandacht die Verhildersum in heel Nederland trok met de online opening van het museum, ze zegt: “Wij hebben in de eerste week dat Nederland op slot ging ons museum online geopend met de première van de film: Verhildersum, het verhaal van een borg. Een prachtige professionele film, gemaakt met subsidie van het Waddenfonds, waarin de ontwikkeling van de borg in 3D getoond wordt.

Die online opening trok landelijk aandacht. Daarna hebben we zelf elke week een nieuwe film gemaakt en zo het museum online open gehouden met in totaal 11 films. Die films werken als een persoonlijke rondleiding en mensen zien zaken die anders verborgen blijven. Er hebben tot nu toe 12.500 mensen naar de films gekeken en onze website trok alleen al in april 25.000 bezoekers. Normaal tellen we er 40.000 per jaar. We hopen dat veel van de filmkijkers ook echt gaan komen nu we weer open zijn. In elk geval zijn bezoekers die eerste de filmpjes zagen beter geïnformeerd dan ooit. Zij kennen nu de achtergrond van de borg, weten hoe we onze kleding van de Groninger dracht en 19e-eeuwse mode in het textieldepot bewaren -waar niemand ooit naar binnen mag – weten wat we hebben ontdekt in de kelder van de borg, hoe op zolder de was werd behandeld en weten meer over de ontwikkeling van de tuin. Die films laten we op onze website staan. Kijk de filmpjes.

Print Email Pinterest Linkedin Twitter Facebook